Unohda nämä painonpudotuksessa

Painonpudotus on jälleen selkeä teema somekeskusteluissa. Muutama juttu pistää kuukaudesta toiseen silmään ja haluan nyt jakaa ne teille minun näkökulmien kanssa.

unohda2
Vaakaa ei myöskään tarvitse tuijottaa jatkuvasti.

Nämä ovat osaksi mielipiteitäni, suureksi osaksi täyttä faktaa ja täysin omia kokemuksiani.

Miksi kaikki ei ole faktaa? No saattaa ollakin, en ole varma. Mutta asioihin on monia mielipiteitä ja lähteitä. Esim. moni valmentaja on sitä mieltä, että tietyistä asioista pitää luopua, jotta paino putoaa. Mä taas en usko siihen ja kerron kohta miksi. Tai että kyse olisi vain kaloreista tai että muutos tulee olemaan aivan kamalaa. Valmentajia, alan osaajia, lähteitä, mielipiteitä, kokemuksia, tietoa… on kaikenlaista.

Pudottaakseen painoa pitää luopua erilaisista ruoista ja on kieltolistoja.

Mun mielestä kieltolistalla on vain jokaisen omat allergiat tai jos selkeästi huomaa, että jokin tietty tuote ei vain sovi. Tosi usein sanotaan, että pitää jättää pasta, peruna, leipä, herkut, viljat, sokeri, alkoholi, punainen liha, maitotuotteet… jos näin tehdään niin mitä pian jää jäljelle? Lisäksi luodaan niitä kielteisiä ajatusmalleja kuten: tästä kaikesta mun pitää luopua ja en nauti tästä. Kaikkea saa syödä, kyse kohtuudesta, monipuolisuudesta ja tasapainosta.

Toki esim. sokeri, herkut, alkoholi, einekset tms. ovat asioita, joita kannattaa tietoisesti ehkä runsaamminkin vähentää. Mutta ei niitä tarvitse poistaa elämästä kokonaan. 80/20 sääntö eli suurin osa hyviä valintoja niin mahtuu vähän sattumia mukaan!

Tämän voisi myös kääntää toisinpäin eli painoa pudottaekseen, on pakko syödä jotakin tiettyä ruoka-ainetta ja usein puhutaan esim. rahkasta, vihreistä kasviksista, pitää juoda teetä. Mitään tiettyä ei pidä, kyse on jälleen kokonaisuudesta, monipuolisuudesta, väreistä, puhtaasta itsetehdystä ravinnosta.

Riittää, kun keskittyy siihen mitä syö ja kuinka liikkuu. Kyse on vain kaloreista.

Tää on asia mikä on todella ikävä keskusteluaihe. Fysiologisesti joo voisi sanoa, että kyse on kaloreista ja kalorivajeesta syömäsi ravinnon sekä kuluttamiesi kaloreiden välillä. Mutta ainakin itse huomaan, että keskittyminen ravintoon, liikkumiseen ja kaloreihin ei riitä. Mukaan tulee sairaudet, lääkitykset, uni, stressi, kiire, tunnesyöminen, tunteet, ajatusmallit… Etenkin mä törmään oikeastaan jatkuvasti sellaiseen henkiseen pahoinvointiin, johtuen useista asioista, ja silloin siihen puuttuminen on jopa oleellisempaa kuin miettiä kaloreita. Ja kun kuitenkin me ollaan kokonaisuus ja painonpudotukseen vaikuttaa niin moni asia.

Harvoin siis riittää huomion kiinnittäminen ravintoon ja liikuntaan. Ainakin uni tulee jokaisella mukaan ja toivottavasti yhä useammalla kaikki se muu mitä elämässä tapahtuu.

Lihas painaa enemmän kuin rasva, joten on ihan normaalia jos paino nousee, vaikka tarkoitus on pudottaa sitä. 

Monesti luen näitä: ”Olen nyt kuusi viikkoa elänyt uutta elämäntapaa, mutta paino noussut 5 kiloa. Mitä teen väärin? No ensinnäkin et välttämättä mitään. Saatat tehdä hyviä valintoja, mutta aikaa on mennyt hyvin vähän. Tarkkaile tilannetta ja kuulostele oloa. Mutta sitten asiaan eli vastaukset tietämättä toisen uusia elämäntapoja saattaa olla ”Sulla lihas on vaan kasvanut, ei hätää!” Hmm.. Lihaksen kasvatus on äärimmäisen haasteellista ja usein mahdotonta painoa pudottaessa. Ja tuo määrä lihasta ei tule noin lyhyessä ajassa. Kun ei tiedetä miten ihminen on syönyt ja liikkunut eli onko hän antanut edes lihaksille kasvun mahdollisuutta, miten voimme tuudittautua ajatukseen, että lihas sielä vain kasvaa? Toki liikunnan mukana sielä saattaa olla esim. nesteitä, mutta se lihas tuskin on kasvanut noin lyhyessä ajassa, noin paljoa ja silloin kun tavoitteena on painonpudotus.

Nyt varmaan joku miettii miksi se paino sitten on voinut nousta, joten kerron: keho käynnistyy, kuukautiset, nesteet liikkeellä, syö enemmän kuin ennen ja on mennyt niin vähän aikaa että paino ei vielä ole muuttunut lasku suuntaan, keho ei ole tottunut siihen vielä, sairaudet, lääkkeet, stressi.. syitä voi olla monia. Kuunnelkaa oloa ja seuratkaa pidemmälle 🙂 Etenkin jos olet lisännyt ruokaasi ja/tai sinulla on sairauksia/lääkitys.

Ei saa syödä paljoa. 

No jälleen mikä nyt on paljon? Mutta on huolestuttavaa, että monesti somessa tuntemattoman taustoja tietämättä annetaan ohjeeksi: syö pieniä annoksia. Muutama minun asiakas on näitä ohjeita kuunnellut ja syönyt oikeasti todella pieniä annoksia. Esimerkkinä leipälautasen kokoisia annoksia 4 kpl päivässä tai syödään alle 1000 kaloria päivässä. Se ei aikuiselle riitä mitenkään. Toki ravinto on yksi tärkeimmistä asioista huomioida painoa pudottaessa, mutta silti ei tarvitse nähdä nälkää tai syödä lasten annoksia. Lautasmallikin on parempi lähtökohta jokaiselle, mutta vielä parempi jos huomioi siihen oman kulutuksen, sukupuolen ja koon. Kuuntelee omaa kehoa.

On pakko mennä kuntosalille. 

Ei ole, suosittelen ja niin moni muukin, mutta ei pakko. Kuntosalin hyödyt on aika kiistattomat ja jokaisen olisi hyvä tehdä lihaskuntoharjoituksia, vaikka ei ulkonäöllisesti treenaakaan. Se tekee hyvää terveydelle. Toki kotona, lenkkipolulla missä vain voi myös treenata, mutta kuntosali on tietysti ihan erilainen ympäristö erilaisine mahdollisuuksineen. Kokeile, mutta jos ei ole sun juttu niin ei hätää, liikkua voi monella muulla tapaa!

krista3

unohda.jpg

Et voi onnistua ilman valmentajaa. 

Voit onnistua! Monet onnistuvat. Mutta teet asiasta haasteellisempaa, jos et usko onnistuvasi ilman valmentajaa. Toki myös valmentajasta monille on hyötyä, mutta mieti tarkkaan minkälainen valmentaja olisi juuri sinulle sopiva? Pt? Life Coach?

Jos et voi muuttaa kaikkea heti, ei kannata yrittää. 

Kannattaa! Koskaan ei ehkä tule sitä oikeaa täydellistä aikaa muuttaa elämäntapoja, hetki on nyt. Ja usein ne muutokset kantavat pidemmälle, mitkä on toteutettu ihan rauhassa askel askeleelta eikä heti muutettu kaikkea. Ihmisillä usein tuppaa olemaan ”kaikkimullehetinyt” -asenne ja ajatellaan, että yksi pieni muutos esim. veden juonnin lisääminen, hyötyliikunta tai tunnin pidemmät yöunet eivät muuta mitään. Toki muutoksen tulisi olla kokonaisvaltainen, kun jokainen osa-alue toimii voit paremmin, mutta aloita jostakin! Siten, että se tuntuu sopivalle.

Painonpudotus tulee olemaan aivan kamalaa.

Ehkä joskus? Mulla ainakin oli. Mutta sanoisin silti, että yleisesti se tuntuu hyvälle. Muutoksen tulisi antaa sinulle lisää virtaa, energiaa, voimaa, hyvää fiilistä… jos näin ei käy, teet jotakin todennäköisesti sinulle sopimattomalla tavalla ja/tai liian lujaa. Pysähdy, katso ympärille: mitä kaipaat, mitä haluat, mitä teet?

Lisäksi jos olet liikkeellä ajatusmallilla: tää on ihan kauheeta, teet siitä jälleen kauheampaa kuin se ehkä onkaan. Toki joskus tulee varmaan ikävempiä päiviä, mutta usko itseesi ja siihen että muutoksen ei tarvitse tuntua pahalta. Sen kuuluu tehdä hyvää!

Sinun täytyy osata ja tietää heti kaikki hyvinvoinnista.

Ei täydy. Mutta tietenkin on hyvä, jos olet oikeasti kiinnostunut ja tartut sinulle sopiviin teemoihin myös itse. Etenkin jos sinulla ei ole valmentajaa tai ketään muuta vierellä auttamassa niin kannattaa silti itse ottaa selvää asioista. Netti on pullollaan asiaa, samoin kirjasto, some, blogit… toki pieni kriittisyys, kaikkea ei kannata uskoa. Eikä tiedosta kannata ottaa liikaa paineita ja stressiä. Hiljalleen opit uutta, jota voit sitten hyödyntää. Maalaisjärjen käyttö on myös sallittu!

Mitä mieltä sä olet näistä? Samaa mieltä, heräsi kysymyksiä vai kenties avasi omia ajatuksia?

Mä painotan lempeyttä, pysyvyyttä, sallivuutta, miellekkyyttä, terveyttä sekä sitä, että muutos tuntuu hyvältä. Henkinen puoli on minulle hyvin tärkeä asia huomioida ja siksi esim. erilaiset kiellot tai pelkkä keskittyminen ravintoon ja liikuntaan ei minun mielestä riitä. Me ollaan paljon enemmän ja muutoksen tulisi luoda hyvää miellyttävällä tavalla.

Tässä myös vähän osviittaa siitä minkälainen olen valmentajana. Jos sinua kiinnostaa tulla valmennukseeni, laita viestiä kristakatariina@outlook.com ja jutellaan! Ei velvoita tietenkään mihinkään. Syksyyn on myös tulossa verkkovalmennusta…

Voit lukea lisää tällaisia ajatuksia täältä: Vinkkejä elämäntapamuutokseen

Ihanaa viikkoa, muista tehdä hyviä valintoja itseäsi varten! Edes se yksi ❤ -Krista

krista

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s