Ajatusmallit, joista olisi hyvä päästä eroon

Ajatusmallit on äärimmäisen oleellisia asioita huomioida oli kyse sitten kenen vain hyvinvoinnista. Etenkin elämäntapamuutoksissa ajatusmallit voi olla jopa se suurin tekijä miksi mikään ei muutu, ainakaan pysyvästi.

Mä olen itse tehnyt valtavan suurta työtä, edelleen kesken, mun omien ajatusmallien kanssa. Ei se helppoa ole, mutta todella palkitsevaa! Ajatusmalleissa on lyhyesti kyse siitä minkälaisia oletuksia, odotuksia, syytöksiä, mahdollisuuksia, vertailuja, rajoituksia… sinä luot itsellesi ja elämällesi/näet niissä. Tähän on selkeästi kytköksissä käyttäytymismallit eli yhdessä suuri vaikutus siihen miten toimimme ja lopulta esim. juuri siihen miten elämäntapamuutoksen kanssa käy.

Tässä tulen puhumaan etenkin niistä negatiivisista ajatusmalleista, joihin itse olen törmännyt niin omassa elämässä kuin esim. asiakkaideni muutoksissa.

Nimetön suunn.malli (2)

Ajatukset on sitä jatkuvaa sisäistä puhetta ja sillä on valtava merkitys mitä sanot itsellesi itsestäsi ja elämästäsi oli tavoitteesi sitten mikä vain. Ajatukset eivät toki ole aina todellisuutta, usein kaukana siitä, mutta mieli tarpeeksi kauan niitä toistaessaan voi kokea ne todeksi. Se mihin keskityt, se vahvistuu elämässäsi niin hyvässä kuin pahassa.

Hieno juttu on se, että sinä itse olet vastuussa ajatuksistasi! Samaan tapaan kuin sanoista ja teoistasi. Joten avain muutokseen on jo käsissäsi. Tosin se voi olla hyvin pitkä ja kivinen tie muuttaa jotakin, ei kuitenkaan mahdotonta.

Haitalliset ajatukset voivat kasvaa haitallisiksi ajatusmalleiksi pitkään toistuessaan ja kenties nousta esteiksi sinun hyvinvoinnille, onnellisuudelle, terveydelle, unelmille, itsetunnolle… Ajatuksiin vaikuttaa toki myös lapsuus, nuoruus, muiden sanat, kokemukset tms. jolloin voi olla entistä vaikeampi muokata vuosia kyteneitä ajatusmalleja.

Yleisimpiä minun havainnoimia ajatusmalleja ovat:

  • Kielteinen sisäinen puhe itseä kohtaan
    • Esimerkiksi: Ei minusta ole tähän. En ansaitse tätä, koska… Olen liian huono, koska…
    • Syyttely ja rankaisu esimerkiksi: En ole liikkunut viiteen päivään, olen epäonnistuja. Kävin eilen buffetissa ja söin enemmän kuin olin ajatellut, tänään jätän kyllä tämän syömättä, koska eilen toimin väärin.
    • Sinun tulisi olla paras ystäväsi: kannusta, kehu ja kiitä!
  • Joko-tai -ajattelu
    • Vain ääripäät: ”Kaikkimullehetinyt” sekä ”kaikki tai ei mitään ajattelu”.
    • Luovuttaminen helpompaa edellisestä kohdasta johtuen.
    • Muista lempeys, sallivuus ja pitkän ajan muutokset/unelmien toteutuminen.
  • Negatiivinen ennustaminen ja oletusten tekeminen
    •  En kuitenkaan onnistu, turha yrittää. Ei mulla kuitenkaan ole aikaa ja rahaa, joten en viitsi edes aloittaa. En kuitenkaan pärjää, joku muu osaisi tehdä tämän paremmin. En ole aikaisemminkaan onnistunut, en onnistu nytkään.
    • Näillä estät jo sen, että todella et aloita sitä mitä haluaisit elämääsi.
  • Pitäisi -ajattelu
    • Jokin asia todella jää vain ajatuksentasolle: Kyllä minun pitäisi liikkua enemmän. Tiedän, että minun tulisi syödä enemmän kasviksia ja nukkua pidemmät yöunet. Ensiviikolla olisi hyvä, jos saisin tämän tehtyä.
    • Ylläolevat esimerkit eivät takaa onnistumista. Sinun tulee miettiä mitkä ovat ne toimet, joita toteutat? Esimerkiksi: Kyllä minun pitäisi liikkua enemmän -> Minä liikun ensiviikolla pyörällä töihin maanantain ja keskiviikkona sekä torstaina klo 18 kaverin kanssa tanssitunti. Laita kalenteriin ylös treenit, sovi kaverin kanssa ne, laita treenikassi valmiiksi tms.
  • Liioittelu ja vähättely
    • Esimerkiksi: Tämä mun unelma on liian suuri, en mä voi toteuttaa tätä. Ei minulla ole tarvittavia taitoja. Mun tilanne on liian huono jo, en voi täältä mitenkään nousta ja löytää rakkautta.
    • Näe omat vahvuutesi äläkä anna heikkouksiesi määrittää heti sitä mihin pystyt ja mihin et.
  • Positiivisten asioiden huomioitta jättäminen
    • Kuinka moni ajatuksistasi ja toistuvista ajatusmalleista on positiivinen? Tai edes neutraali?
    • Huomaat vain haasteet, esteet ja ongelmat. Kenties elämäsi ei ole niin negatiivista kuin kuvittelet? Keskity enemmän hyvään ja kasvata niiden määrää elämässäsi.
  • Leimaaminen
    • Annatko itsellesi joitakin tiettyjä rooleja, joista et pääsekään sen vuoksi pois?
    • Esimerkiksi: Minä tulen aina olemaan se, joka ei menesty. Minä olen aina ollut ylipainoinen, ei tämä tästä muutu.

 

Saatoit ehkä huomata, että moni kohta liittyy toisiinsa? Kyllä. Jos asetat itsellesi jo huonoja, negatiivisia, roolienmukaisia ja kenties hyvin kaukana todellisuudesta olevia lähtökohtia, on hyvin vaikeaa tai jopa epätodennäköistä, että tulet unelmiasi saavuttamaan.

joulu7

Elämäntapamuutoksissa usein kuulee:
  • Ei minulla ole aikaa eikä rahaa enkä jaksa nähdä vaivaa muutoksen eteen.
  • Kyllä minä tiedän, että minun pitäisi muuttaa tämä ja tämä asia.
  • Minulla ei ole vaadittavaa itsekuria enkä siksi kuitenkaan onnistu.
  • En saavuttanut haluamiani tuloksia kuukaudessa, motivaatio meni ja luovutin.
  • En usko, että pystyn tähän.
  • Muutos vaatii niin paljon luopumista ja se on niin suuri haaste, että en jaksa sitä.

Nämä hyvin selkeitä esimerkkejä, joista olisi hyvä päästä eroon. Muutoksen ja unelmien edessä pitäisi löytää ne vahvuudet, mahdollisuudet, hyvät puolet ja onnistumiset haasteiden, esteiden ja heikkouksien sijaan.

Miten lähteä muokkaamaan ajatusmalleja?
  • Tiedosta minkälaisia ajatusmalleja sinulla on
  • Mieti ovatko ne hyödyllisiä vai ei, mistä haluaisit luopua
  • Kiinnitä niihin huomiota arjessa, pysähdy niiden äärelle ja tartu niihin kääntämällä niitä hiljalleen positiivisemmiksi
  • Lue kirjallisuutta aiheista (Viisas elämä)
  • Seuraa inspiroivia ihmisiä somessa
  • Tartu jonkinlaiseen mielen tehtäväkirjaan (Hidasta elämää)
  • Kirjoita päiväkirjaa esim. vain ajatuksillesi
  • Pyri näkemään asioiden hyvät puolet
  • Kehu, kannusta ja kiitä itseäsi

 

Kuten sanottu: ei ole ehkä helppoa, se kuitenkin palkitsee, sinä olet itse ratkaisevassa asemassa sekä hyödyt siitä varmasti paljon!

Näin mäkin olen saanut hyviä vaikutuksia mm. tunnesyömiseen, itsetuntoon, siihen miten rakastan ja arvostan itseäni, kuinka uskallan tavoitella unelmiani ja kuinka arjessani osaan olla kiitollisempi sekä iloisempi. -Krista

lapsi4

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s