Mökkilomalla

Yhteistyössä Yli-Kaitalan lomamökit

Oltiin Jukan kanssa mökkeilemässä Mankalassa hiihtolomalla ja näin reilu viikon jälkeen kaipaa kovasti takaisin sinne. Siellä oli rauhaa, hiljaisuutta, luontoa, hauskaa ja iloa ilman stressiä ja kiirettä. Eli just sitä mitä minä ja varmasti moni siellä ruutujen toisellakin puolella kaipaa. Jo pari päivää teki ihmeitä: samaan aikaan akut latautui ja toisaalta energiat oli aivan lopussa. Muutama päivä reissun jälkeen meni vielä vähän sumussa. Se oli ehkä merkki siitä, että mökkeily tuli tarpeeseen.

Jokainen kaipaa joskus sitä rauhaa, hiljaisuutta ja aitoa vapautta, vaikka elämän palaset olisikin ihan mallillaan ja arki tuntuu hyvälle.

Mua on ehkä vähän harmittanut se, että niin moni mökkikylä, lomakeskus tms. ovat niin kaukana tai ainakin näin autottomana tuntuu haasteelle lähteä kovin kauas. Mutta ehkä en ollut etsinyt tarpeeksi, nyt päästiin kuitenkin vain noin 35 km päähän kotoa! Ei siis ollenkaan paha matka Mankalaan Kettujärven rannalle.

En oikein tiennyt mitä odottaa, kun lähdettiin kohti Yli-kaitalan lomamökkejä. Perille oli hyvin helppo päästä (Kouvolasta ja Lahdesta äärettömän yksinkertainen ja nopea reitti) ja ehkä yllätyimme hieman mitä periltä löytyikään.

Yli-Kaitalan lomamökit ovat perheyritys. Mökkejä on useampi erilainen, mutta ei ihan toistensa naapureina. Heiltä löytyy myös mm. tilausravintola sekä vastaanotto kaiken toiminnan keskeltä. Meitä ehkä yllätti se, että siellä oli vastaanotto ja ihminen paikalla mikäli tulee jotakin. Tilausravintola on tilava ja siellä on mahdollisuus järjestää erikseen myös juhlia ja tapahtumia. Me yövyimme kaksi yötä mökissä, mutta majoitus onnistuu myös pihatalossa, jossa voi yöpyä kahden hengen huoneissa.

Me yövyttiin kaksi yötä Kurkilinna nimisessä hirsihuvilassa. Se oli näin kahdelle ihmiselle todella suuri, joten yläkerta jäi täysin käyttämättä. Kävimme kuitenkin katsomassa sen ja hyvät olivat tilat! Huvilassa järvinäkymä, omaa rauhaa, hyvin tilaa ja puusauna. Meillä ei ollut oikeastaan mitään suurempaa valittamista yhtään mistään, mutta siisteys olisi voinut ehkä olla hieman parempaa: edelliset kävijät eivät ehkä olleet panostaneet niin paljoa tai meillä on tosi tarkka käsitys siisteydestä. (Saa varattua myös loppuviisouksen) Mietimme toisaalta myös sitä, että oliko mökillä ollut koska viimeksi ketään, koska siellä oli aika kylmä. Vai ollaanko me totuttu todella lämpöiseen? Toki oli talven kylmin viikko myös, joten nämä ovat vain ajatuksia. Ei loma näistä pilalle mennyt.

yt19yt18yt10yt9yt8

Täytyy sanoa, että kun mökille päästiin, aloin heti suunnittelemaan syntymäpäiviäni siellä, tapahtumia ja ystävien kanssa juhlimista… pidin paljon paikasta ja plussaa itselle sijainnista.

Kerroinkin, että meitä vähän hidasti Jukan kipeys loman aikana. Mutta onneksi se oli pientä, joten pääsimme myös tekemään muutakin kuin makaamaan sohvalla! Ensimmäinen päivä meni lämmitellessä takkaa, sohvalla, pelaillen ja saunoessa. Tuo puusauna ja rauha olivat ehkä koko loman kohokohtia meille. Toisena päivänä kuitenkin lähdettiin ulos ja ilma oli ihan täys 10 talvisääksi! Takapihalla oli tikkataulu ja tikat, joten otimme muutamat kisat ja sen jälkeen kävimme laskemassa pulkkamäkeä ihan lyhyen matkan päässä. Näinkin yksinkertaiset asiat toi niin paljon iloa ja mieli rentoutui. Me ei olla kuitenkaan arkena totuttu niihin.

Kolmantena päivänä tikanheitto kutsui taas sekä kävimme ihailemassa maisemaa näköalapaikalta, ihastelimme Suomi100 kunniaksi tehtyä teosta Pieni Järvineito-patsas sekä löysimme metsässä kiertävän tietovisan. Siitä täytyy kyllä sanoa, että lapsille oma versio! Mikäs sen parempaa kuin haahuilla metsässä etsien visapisteitä ja kisailemalla kuka saa eniten oikein? Talvella sielä voisi myös tietenkin käyttää hyödyksi järven jäätä ja hiihtää. Luonnossa on myös laavuja ja kotia sekä pidempiä ulkoilupolkuja, joista voi omatoimisesti nauttia.

yt13yt2yt17yt11yt12

Tekemistä on paljon niin omatoimisesti kuin tilauksesta maksullisena.

Meillä oli todella mukavaa siellä, jäi hyvä mieli, ei mitään suurta valitettavaa ja uskon, että mennään uudestaan. Kesällä olisi kiva ystävien kanssa mennä nauttimaan ajasta, mutta pitää huomioida viikkovuokrat mökeissä eli ei voi varata vain päivää tai sitten pitää varata joku paketti esim. saunomista varten.

Lisähuomioita:

Paljun saa tilattua mökin pihaan maksua vastaan ja lisäksi siellä on varattavissa erikseen myös rantasauna, pari muuta ulkoallasta sekä Sammalsauna, joka oli tosi siisti! Vaihtuvia valoja, ääniä ja tuoksua. Lisäksi mahdollisuus karaokeen sekä jääkaappi täynnä kylmää juomaa. Pihalla paljut, kaunis kesä sää, hyvä seura, musiikki… kelpaa! Näitä voi siis käyttää myös muutaman tunnin ajan virkistäytymiseen ilman mökkivuokrausta.

yt3yt6yt5

Mökkireissusta voi tehdä juuri käyttäjälleen uniikin. Mahdollisuus on kaksin nauttia toisistaan mökissä, ulkoilla haluamallaan tavalla, viettää vaikka polttareita tai pitää yritykselle hyvinvointipäiviä.

Pidin paljon siitä, että tekemistä on tarjolla paljon, mutta siellä kuitenkin saa olla ihan rauhassa. Hyvä mahdollisuus pikaiseen rentoutumiseen tai pidempiaikaiseen mökkilomaan. Tässä postauksessa jäi niin paljon myös sanomatta, koska jäi niin paljon kokematta! Kurkatkaa itse täältä , paikka täynnä tekemistä. – Krista