Vinkkejä elämäntapamuutokseen

Vuosi 2018 ja monet ovat tehneet lupauksia panostaa enemmän omaan hyvinvointiin. Todella monilla on alkanut tänään se uusi elämä, elämäntapamuutos. Tai toivon, että se on elämäntapamuutos! Lähetän jokaiselle, joka on näitä päätöksiä tehnyt, valtavasti virtuaalisia tsemppejä ja voimaa muutoksen tekemiseen ❤ Omaan itseen panostaminen on aina hyvä päätös, pidä siitä kiinni!

Tiedän itsekin minkälainen koettelemus, taistelutanner jopa, se muutoksen tekeminen voi olla. Se ei todellakaan ole kaikille helppoa ja yksinkertaista eikä kyse ole vain syömisestä, liikkumisesta ja levosta.

Useille elämäntapojen muuttaminen on suuri ajatusten sekä tunteiden viidakko, josta täytyy selvitä. Joskus jäädään tuleen makaamaan ja joskus taas jaksetaan ehkä jatkaakin.

Kuitenkin, sanon nyt suoraan, monet lähtevät liikkeelle vähän väärällä tavalla. Olet tekemässä muutoksia loppuelämäksesi. Sinulla ei ole kiire mihinkään eikä ne pysyvät muutokset synnykään viikossa tai edes kuukaudessa. Anna tälle muutokselle siis aikaa. Jos olet lähtenyt muutokseen itseihnosta ja pakosta muuttua, yritä vaihtaa asennettasi itseäsi kohtaan. Riität jo nyt, mutta saat silti voida paremmin.

Elämäntapamuutokseen vaikuttaa todella monet asiat erityisesti, kun jokainen meistä on oma yksilönsä. Kuitenkin kirjasin tähän sinulle ajatuksiani mitä kannattaa muistaa, kun lähtee tekemään elämäntapamuutosta sekä sen aikanakin!

keho2

t1

 

Vinkkejä elämäntapamuutoksen tekemiseen:

  1. Unohda ”Kaikkimullehetinyt” -asenne. Et voi saada kaikkea heti. Muutos vie aikaa, joten valmistaudu siihen äläkä luovuta heti. Et ole tekemässä kuuden viikon pikamuutosta.
  2. Unohda kaikki kuurit ja dietit. Jos olet kaivanut esille kuuden viikon munakuurin, mehudietin, sairaaladietin mitä näitä nyt on, heitä se heti roskiin. Tuo ei ole elämäntapamuutos, joka kantaa pitkälle ja tekee sinulle hyvää. Useat vähentävät rajusti syömistä, lopettavat sen jopa, ja se on ihan yhtä epäterveellinen vaihtoehto kuin ylensyönti.
  3. Älä mieti, että onnistuja on se kuka pudottaa eniten painoa kuudessa viikossa. Jätä vaakalukema vähän vähemmälle huomiolle ja ota käyttöön muut mittarit: peilikuva, mittanauha, jaksaminen, fyysinen olo ja ehkä ennen kaikkea se miltä sinusta tuntuu!
  4. Lähde liikkeelle rakkaudesta. Tee muutos, koska olet sen arvoinen ei siksi, että olet kamala, lihava, ruma… Matka on myös tärkeä, joten kohtele itseäsi heti kuin ystävää ja ole kannustava. Muista, että ansaitset kaiken hyvän! Ansaitset hyvän olon.
  5. Älä heti ala toteuttamaan valtavia muutoksia vaativia treeniohjelmia ja ruokavalioita. Harvalle ne sopivat. Saatika jos mukaan tulee tupakoinnin lopetus, alkoholin vähennyt, uneen panostaminen, ihmissuhteiden muuttaminen, tunteiden käsittely… Liian suuret muutokset kerralla voi tyssätä koko homman ennen kuin pääsit kunnolla vauhtiin.
  6. Ole valmis panostamaan. Tää on sun elämä eikä kukaan voi tehdä sun muutosta sun puolesta. Ei edes sun mahdollinen valmentaja. Sun täytyy vähän nähdä kuitenkin aikaa ja vaivaa tämän eteen.
  7. Edelliseen liittyen: muista ettei muutosta synny ilman muutosta. Jos haluat oikeasti tehdä elämäntapamuutoksen, elämässäsi olevien asioiden täytyy hiljalleen muuttua.
  8. Hanki tukea. Harva meistä jaksaa yksin. On se tuki sitten kumppani, ystävä tai valmentaja.
  9. Usko siihen, että sä pystyt. Niin moni on kyennyt tekemään elämäntapamuutoksen, joten miksi et sinäkin?
  10. Unohda tekosyyt. Monesti me tartutaan asioihin kuten: ei rahaa, aikaa, energiaa, mahdollisuutta.. näihin moniin me voimme edes jollain tavalla itse vaikuttaa jos haluamme. Erilaisten asioiden taakse on helppo piiloutua. Mutta jälleen kerran, niin moni muukin on onnistunut ties missä elämäntilanteissa, joten miksi et sinäkin?
  11. Älä ajattele, että elämäntapamuutos vie sinun elämästä iloa tai tekee siitä ankeaa. Voi tuntua alkuun ikävälle tehdä muutoksia, koska ne on usein ihan uusia juttuja, mutta lopulta ne antaa sulle valtavasti.
  12. Katso kokonaiskuvaa. Kaiken ei tarvitse eikä voikaan koko ajan olla ”täydellistä”. Elämään mahtuu edelleen sohvalla makaamista, suklaata, skumppaa..
  13. Pohdi minkälaista elämää haluat elää ja vastaako todellisuus sitä? Erilaiset mielikuvaharjoitukset, unelmakartat ja muut harjoitukset usein saavat meissä aikaan järkeviä ja motivoivia ajatuksia.
  14. Unohda pakko ja täytyy ajattelu. Sinä saat, pystyt ja voit!
  15. Tavoitteet ovat useille meistä hyvä keino saadakin niitä tuloksia. Kannattaa siis pohtia haluanko minäkin itselleni tavoitteen? Kenties se voisi kuitenkin olla joku muu kuin painotavoite? Toimintaan liittyvät tavoitteet vie usein pidemmälle: opettelen säännöllisen ruokarytmin. Etsin itselleni mieluisan liikuntalajin. Panostan 8h yöuniin.
  16. Älä lannistu epäonnistumisista. Tai ainoa epäonnistuminen on luovutus. Ne kaikkien tuntemat repsahdukset eivät satunnaisesti merkitse mitään.
  17. Luo sellaisia rutiineja arkeen, josta voisit pitää. Älä pakota itseäsi jatkuvasti lenkkipolulle jos olet tullut siihen tulokseen, että vihaat sitä. Tai jos et tykkää vihreistä vihanneksista niin älä syö juuri niitä.
  18. Jos sinusta tuntuu, että elämäntapamuutos ottaa enemmän kuin antaa niin pysähdy ja tarkastele tilannetta. Mitä minä oikein teen ja mihin suuntaan olen kulkemassa? Todennäköisesti rajoitat itseäsi liikaa, vaadit itseltäsi liikaa ja toimesi ovat määritelty täysin jonkun muun tahdosta. Elämäntapamuutoksen ei kuulu olla ikävää jatkuvasti.
  19. Kiitä itseäsi. Havainnoi jokainen pienikin muutos ajattelussa, tunteissa, tavoissa.
  20. Askel kerrallaan, päivä kerrallaan. Tee joka päivä pieniä hyviä valintoja ja muutoksia. Jossakin vaiheessa niistä voi kasvaa valtavia ja kenties vuoden kuluttua elämäsi on aivan erinäköistä!

 

onni4

 

Toivottavasti nämä herättivät joitakin ajatuksia ja kenties sait paremman otteen omaan tekemiseen. Muistathan antaa itsellesi aikaa, ole armollinen mutta tarpeeksi vaativa sekä usko itseesi! Jos haluat keskustella näistä lisää niin kommentoi tai laita viestiä esim. instagramissa @kohonenkrista tai jos haluat vielä enemmän apua ja haluat minun valmennukseen niin ota yhteyttä sähköpostilla: kristakatariina@outlook.com

Ihanaa vuotta 2018 ❤ – Krista

Mainokset

4 vastausta artikkeliin “Vinkkejä elämäntapamuutokseen

  1. Ymmärrän pointtisi, hyviä asioita 🙂
    Mehustelijana tahdon kuitenkin sanoa, että esim. Jason valen 28 mehudieetti ei ole epäterveellinen. Monet, todella monet ovat päässeet parempien elämäntapojen alkuun tuorepuristettujen mehujen avulla, minä myös 🙂

    Tykkää

    1. Tämä on monimutkainen asia, mielipiteitä/tietoa/kokemuksia on monia 🙂 Postaus kuitenkin käsitteli enemmäkseen sitä minun ajatusta siitä kuinka elämäntapoja muokataan pitkällä aikavälillä pysyväksi = loppu elämäksi. Tämä oli ajatuksenvaihtona heille ketkä etenkin itseinhossaan haluavat löytää jonkun tien ja tarttuvat yhtään asiaa pohtimatta erilaisiin kuureihin. – Krista

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s