Yksi iso muutos: Uni ja päivärytmi!

Olen tehnyt monia muutoksia elämässäni. Yksi isoimmista on päivittäisen rytmin parantaminen. Nykyään olen sitä mieltä, että jos päivissä ei ole mitään rytmiä niin mitään ei voi saada aikaiseksi. Eikä se ole terveydellekään hyväksi.

Lukion alkuun asti päivärytmini oli aika hyvä. Kuitenkin sitten mukaan tuli ystäviä, some, juhliminen, alkoholi… kaikki oli valmista sille, että hallinta järkevästä rytmistä menee myös sekaisin. Puhelimella roikkuminen valvotti, olin aivan koukussa. Lomat ja viikonloput meni usein juhlien. Nämä olivat ne päälimmäiset syyt miksi valvoin.

Lopulta menin usein nukkumaan klo 04-07 ja nukuin joko pari tuntia tai iltapäivään saakka. Ei kuulosta kovin hyvältä?

Syyt valvomiselle olivat siis todella huonoja, en saanut tarpeeksi unta ja lepoa, joskus taas sain aivan liikaa. Unenlaatukaan ei ollut parasta ja minulla oli uniapneaan viittaavia oireita. Muutaman vuoden laiminlöin siis täysin yhtä tärkeimmistä elämääni sekä terveyteeni vaikuttavaa asiaa. Onneksi vain muutaman vuoden ajan!

Kun tapasin Jukan ja vietin öitä hänen luonaan, rytmini alkoi muotoutua sellaiseksi mitä pidän normaalina. Ei kukuta koko yötä ja aamulla herätään hyvissä ajoin. Toisen kanssa tätä asiaa oli toki helpompi muuttaa, vähän kuin itsestään.

Nykyään kotona menen nukkumaan n. klo 22-23  ja herään 06-09. Nukun todellakin siis pitkiä yöunia sekä ennenkaikkea laadukkaita! Minun ei tarvitse enää kovin usein odottaa tuntia tai kahta, että nukahdan. Tämän uuden elämäntavan myötä päiväni ovat aktiivisempia ja sen ansiosta tunnen iltaisin sitä ihan oikeaa väsymystä. Lisäksi kaikki uniapneaan viittaavat haasteet kuten kuorsaus, hengenahdistukset sekä hengityskatkokset ovat loppuneet. Toki joskus nukkumaan meno venyy yöhön asti esim. ollessani ystävien kanssa. Mutta noin yleisesti ottaen nukun todella hyvin ja unirytmi on järkevä!

 

uni2.jpg
Yksi tärkeimmistä paikoista ❤

Tämän muutoksen tekeminen on ollut aika iso haaste. Etenkin, kun samaan aikaan olen tehnyt kymmeniä muita muutoksia. Mutta tämä on ehdottomasti tuottanut valtavasti tulosta.

En ole todellakaan aamuihminen vaan mielummin menen nukkumaan vähän myöhemmin ja herään myöhemmin. Kuitenkin olen huomannut, että 22-07 rytmi olisi oikeasti järkevin kaiken kannalta. Tämä ei ole siis suoraan kehoitus teille! Vaan pohdintaa itsestäni. Iltaisin minulla ei kuitenkaan ole kovasti tekemistä, kannatan yöllä nukkumista jos siihen on mahdollisuus (esim. ei yötyötä) sekä meillä mennään yhdessä nukkumaan ja Jukalla se tapahtuu aikaisin. En viitsi jäädä valveille vain katsomaan näyttöjä, parempi mennä nukkumaan. Ja kun herää aamulla hyvissä ajoin, on jotenkin helpompi saada asioita aikaan. Jotenkin tuntuu, että silloin maailma on mun ja kerkeän tehdä vaikka mitä!

Mutta aina asiat ei mene niin kuin olisi järkevintä. Jos ei ole koulua nukun mielelläni yhdeksään! Otan ihan rauhassa ja saatan nukkua liki kellon ympäri.

Moni asia vaikuttaa nukkumiseen; niin ajankohtaan kuin sen laatuun. Mutta sen mitä pystyy, olisi hyvä panostaa siihen omaan nukkumiseen. Sillä vaikuttaa paljon päivän kulkuun sekä yleiseen elämänrytmiin.

Vinkkejä:

  1. Suunnittele ja pohdi etukäteen. Järjestä elämäsi niin ”säännölliseksi” kuin on mahdollista. Koita pitää huoli siitä, että olit sitten työtön, opiskelija tai työssäkäyvä niin rytmissäsi olisi joku järki. Sulla on aikaa niille hyville yöunille tai toisinpäin älä käytä koko päivääsi nukkumiseen.
  2. Älä käytä iltaisin/nukkumaanmennessä liikaa aikaa somettamiseen, telkkarin katseluun. Anna itsellesi tunti tai pari ilman mitään ruutua/elektroniikkaa. (Itsekin yritän panostaa tähän lisää. Tosin huonolla menestyksellä.)
  3. Pidä itse unta tärkeänä! Jos joku on tärkeää, siihen yleensä panostaa enemmän.
  4. Älä joka ilta tai edes jokatoinen verota tunteja yöunista tehdäksesi hoitamattomia hommia. Niiden hommien hoitamiseksi huomenna ja ensivuonna on tärkeää, että panostat uneen.
  5. Uneen ja etenkin sen laatuun liittyy vahvasti muutkin asiat: syöminen, liikkuminen, stressi, kiire.. Yritä pitää siis muutkin asiat hallinnassa.
  6. Pidä huolta, että sänkysi on sinulle sopiva ja huone nukkumiseen mielekäs, kutsuva, lämpötila sopiva..
  7. Rauhoitu ennen nukkumaanmenoa esim. kirja, meditaatio, kiitollisuuspäiväkirja, rentoutusharjoitukset…

 

On hyvä muistaa, että me sekä meidän hyvinvointimme on kokonaisuus. Ei auta, vaikka ruokavaliosi olisi priimaa ja aktiivisuutesi täydellistä jos uni sekä lepo on pielessä.

Tässä vähän omaa tarinaa, sillä tämäkin on yksi iso asia mikä on muuttunut. Sekä ihan perusvinkkejä meistä jokaiselle, jotta nukkuisimme ja voisimme paremmin! – Krista

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s