Oman elämän hallintaa harjoituksina

Haluan aloittaa tämän viikon yhdellä todella tärkeällä asialla. Nimittäin oman mielen ja ajatusten harjoittelulla. Liian usein ihmiset antavat erilaisia harjoitteita keholleen, mutta unohtavat sen, että yhtälailla omaa mieltä voi harjoittaa ja sitä kautta saada muutosta aikaan.

Siksipä annan teille nyt kolme mielestäni erittäin avaavaa ja toimivaa harjoitetta. Voit tehdä niitä tällä viikolla omaan tahtiin. Suosittelen kuitenkin paneutumaan yhteen kerrallaan ja kun aloitat niin vie se loppuu. Toki siihen voi palata myöhemmin muistuttaakseen itseään tehdyistä oivalluksista tai jos keksit jotakin uutta mitä lisätä.

Monille tällaiset tehtävät vaikuttavat oudoille ja näihin ei ehkä haluta ryhtyä. Ymmärrän hyvin, mutta anna silti itsellesi mahdollisuus kehittyä.

Ole avoin, rehellinen ja käy toimeen.

Helpointa on kuvitella, että ajattelu on lihas, joka tarvitsee oikeanlaista treenaamista samoin kuten muutkin kehomme lihakset. Vuosien aikana on voinut muodostua tietty toistuva malli, ei ehkä se kaikista hyödyllisin. Uutta voi kuitenkin oppia!

 

mieli4.jpg

 

Ensimmäinen tehtävä:

Ota paperia ja kynä. Merkitse toiselle puolelle plussa-merkki (+) ja toiselle miinus-merkki (-). Lähde tutkiskelemaan omaa elämääsi ja sen mukaan mitä asioita tulee mieleen niin sijoita niitä hyviin ja huonoihin. Oikeita ja vääriä vastauksia ei ole, joten ole vain täysin rehellinen itsellesi, tunteille sekä ajatuksillesi. Jatka tätä siihen asti, että asioiden hakeminen tuntuu työläämmältä ja kestää kauemmin. Miltä lopputulos näyttää? Mikä on jakauma plussien ja miinusten välillä? Huomaatko vaikutusta yleiseen mielialaasi? Oletko tyytyväinen? Nousiko sieltä jotkut asiat erityisen hyviksi tai huonoiksi, joihin haluat jatkossa panostaa yhtä paljon tai paljon enemmän? Osaatko olla kiitollinen niistä kaikista hyvistä asioista? Etenkin miinuksissa ovatko asiat sellaisia joille voit itsekin jotakin? Vai murehditko paljon asioista joille et yksinkertaisesti voi mitään?

 

Toinen tehtävä:

Tätä harjoitusta varten voit käyttää eri värisiä kyniä, yliviivaustusseja tms. Kirjoita paperille kymmenen aktiivisinta ja yleisimmin arjessa aikaa vievää tekoa/toimintaa. Tämän jälkeen pohdi kuinka moni niistä oikeasti tekee sinut onnelliseksi? Ole täysin rehellinen. Kuinka moni taas olisi sellainen joista voisit mieluusti luopua? Minkälainen jakauma näiden välillä on? Mitä enemmän merkkaat ylös mitkä tekevät onnelliseksi tai onnettomaksi ja kirjoitat tunteitasi ylös sen parempi.

Lopuksi mieti kolme isointa unelmaasi. Kirjoita nekin ylös.  Kuinka hyvin aiemmin kirjaamasi toiminnat palvelevat unelmien toteutusta? Jääkö joku unelma täysin ilman toimintaa, on vain haave? Vai jakautuuko toiminnat tasaisesti kaikille unelmille? Vai eikö unelmiasi olekaan huomioitu ollenkaan toiminnoissasi? Näistä on hyvä ottaa koppia ja muokata omia arjen toimintoja sellaisiksi, että tulet niistä yhä enemmän onnellisemmaksi sekä saavutat unelmasi. Unelmat sekä onnellisuus vaativat toimintaa.

 

Kolmas tehtävä:

Ihmisen ajatuksista iso osa on negatiivisia ja toistuvia. Kiinnitä tällä viikolla tietoisesti huomiota omiin negatiivisiin ajatuksiin. Ota päivässä ainakin yhdestä negatiivisesta ajatuksesta kiinni. Pysähdy ja mieti miksi koet/ajattelet niin? Onko se oikeasti iso asia vai onko se toistuva pienempi asia, mihin olet kenties tottunut? Pysäytä negatiivisuuden kierre ja koita löytää ulospääsy. Yritä löytää asiaan jokin lieventävä näkökulma tai etsi joku positiivinen asia. Pyri siihen, että et anna tämän ajatuksen/tunteen jatkua negatiivisena pitkään, että et takerru siihen. Jos olet valmis haastavempaan kokeiluun niin tiedosta mahdollisimman moni negatiivinen ajatuksesi ja koita löytää sen tilalle siinä hetkessä jotakin positiivista.

Tähän voisi myös lisätä sen, että aloita ja lopeta jokainen päivä muutamalla positiivisella ajatuksella!

Meidän ajatukset muokkaa sitä miten koemme elämän, mitä tunnemme ja täten miten toimimme. Positiivisuus luo positiivisuutta ja negatiivisuus negatiivisuutta.

Ihanaa uutta viikkoa! – Krista

 

mieli2

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s