Syömisen vaikeus

Yhteistyössä See how you eat, Marika Venäläinen, Mia Karlsson.

Syömisestä ja ravinnosta puhutaan jatkuvasti kaikkialla. Sanotaan, että se mitä suuhun laittaa on kaikista vaikeinta elämäntapamuutoksissa. Samalla kuitenkin ravinnolla on suuria vaikutuksia meidän hyvinvointiin ja siitä tulisikin aloittaa muutoksen tekeminen. Jokainen meistä osaa syödä ja tietää jossain määrin mitä ne paremmat valinnat lautaselle voisi olla. Kuulostaa helpolle syödä useammin, juoda vettä, jättää einekset kauppaan, jättää herkkuja vähemmälle ja lisätä lautaselle monipuolisuutta, värejä ja erilaisia aitoja makuja. Loppupeleissä se ei ehkä olekaan niin yksinkertaista. Kun tähän sekoitetaan vielä pinttyneet tavat, tunnesyöminen, oikeat ja tekaistut allergiat ja rajoitteet sekä toisistaan hyvin paljon eriävä tieto, pakka on valmis. Mitä sitä oikein kuuluisi syödä?

c8.jpg

Nykyään tietoa on saatavilla niin paljon. Toisaalta se on hyvä ja toisaalta huono. Välillä tuntuu, että kaiken maailman juttuja pitäisi syödä ja samalla taas ei saa syödä mitään, kun jokainen ruoka-aine tuo mukanaan vatsavaivat, iho-ongelmia tai syövän. Jos aloittaisin nyt oman muutokseni ja vielä yksin ilman apua, olisin aivan hukassa. Toisaalta taas ketä uskoa ravintoon liittyvissä asioissa? Kaikki sanovat eri asioita. Tutkimuksiakin on vähän ja niitäkin on monessa asiassa puolesta ja vastaan.

Sen lisäksi, että tietoa on saatavilla niin paljon, yksi iso syy siihen miksi syömisestä on tehty vaikeaa on pyrkimys täydellisyyteen. Kaikki haluaa isoja selkeitä muutoksia heti. Tuntuu, että ihmisten mielestä pienillä muutoksilla ei ole merkitystä vaan kaikki täytyy laittaa heti uusiksi ja olla vimpan päälle. On aivan turhaa jos kaikki ei ole heti täydellistä. Ruoat on jaettu sallittuihin ja kiellettyihin eikä rajoja ylitetä. Aamu aloitetaan erilaisilla juomilla ja pillereillä, päivän mittaan pitää syödä superfoodeja ja lautaselle pitää laittaa ravinteiltaan täydellisiä annoksia. Tähän lisätään vielä kalorien laskenta ja makrojen huomiointi eri laskureilla.  Jos satutaan syömään pulla tai suklaakonvehti, kaikki on pilalla ja luovutetaan.

Terveellinen ravinto on myös pahaa, kallista sekä aikaa vievää. Nyt on entistä vaikeampi miettiä mitä laittaisi lautaselle.

Nykyään yhä useammalla on rasvaton, sokeriton, maidoton, gluteeniton, viljaton, lihaton, vhh, paleo… meneillään. Monesti syy näihin on hyvä, mutta yhä useammin ihmiset ryhtyvät erilaisiin rajoitteisiin sen vuoksi, että muutkin tekevät niin. Joku kehui sitä toimivaksi ja taas päästään siihen tiedon runsauteen. Se, että joku toimii jollakin ei tarkoita, että se on sinulle paras vaihtoehto. Jos ei ole syytä, on mun mielestä turhaa rajoittaa lisää omaa syömistä. Kuuntele siis omaa kehoa mikä sille sopii.

c10.jpg

c9.jpg

c11.jpg

 

Miten sitten terveellisesti syömisestä voisi tehdä helpompaa?

Ensimmäisenä varmaankin, että ota se loppuelämän asiaksi äläkä pyri heti valtaviin täydellisiin muutoksiin. Täydellistä syömistä ei ole edes olemassa eikä itselle kannata asettaa liian suuria paineita muutoksen tekemisestä. Etene rauhassa askel kerrallaan, jossakin vaiheessa tekemäsi muutokset ovat jo isoja. Näe vuosien kokonaisuus, elämä ei perustu yhteen ateriaan.

Toiseksi kuuntele mitä ravinnosta puhutaan, mutta älä usko kaikkea. Kokeile ja opi uutta, mutta ennen kaikkea kuuntele kehoasi. Anna sille kuitenkin aikaa myös tottua uuteen. Älä usko sokeasti naapurin kertomaan asiaan tai siihen mitä luet jonkun somesta. Ota asioista selvää, vertaile ja kokeile. Löydä ne sulle toimivat jutut ja hanki inspiraatiota muilta!

Kolmanneksi älä tee syömisestä itsellesi vielä vaikeampaa kuin se on. Älä kasvata siitä liian isoa mörköä, loppupeleissä se on kuitenkin vain ruokaa. Syö elääksesi, älä elä syödäksesi. Älä turhaan rajoita syömisiä eikä ole olemassa sallittuja ja kiellettyjä ruokia. Vaan kaiken välillä täytyy löytää sulle sopiva kohtuus ja tasapaino. Yritä ottaa rennosti ja tee syömisestä nautinnollinen hetki, älä stressaa liikaa!

Neljänneksi jos sinulla on taipumusta tunnesyömiseen niin muista käsitellä ne tunteet. Älä siirrä niitä sivuun tai unohda vaan koita luoda terveellisempää suhdetta ruokaan ajatustasolla.

Viidenneksi muista, että terveellinen ruoka voi olla hyvää, sen ei tarvitse olla superkallista eikä aikaa vievää! Mahdollisuuksia siihen mitä lautaselle laittaa on miljoonia, mielikuvitusta peliin. Älä pakota jatkuvasti itseäsi syömään kaikkea mistä et oikeasti pidä vaan kokeile uutta niin ruoka-aineiden kuin valmistustapojen osalta. Nopeasti ja halvalla syntyy myös herkullista ja terveellistä ruokaa, kunhan vain jaksaa hieman panostaa. Asennetta!

Keskity tekemään itsellesi hyviä ja miellyttäviä valintoja. Älä jatkuvasti vertaa omaa lautastasi naapurin annokseen tai mieti onko kaikki nyt täysin kohdallaan.

Syömisen pitäisi kuitenkin loppupeleissä olla aika vaivatonta, maukasta ja nautinnollista, vaikka se olisikin terveellistä!

 

c7.jpg

c5.jpg

c2.jpg

Jos kaipaat lisää apua siihen mitä laittaa lautaselle niin tässä on hyvä idea. Sain kyseisen kirjan luettavakseni jokin aikaa sitten. En odottanut oikein mitään, mutta yllätyin positiivisesti! Vihdoinkin kirja jossa on selitetty ne perusasiat niin, että jokainen ymmärtää ja saa apua omaan elämään. Etenkin jos sinulla on alkamassa ravintopuolen muutos tai kaipaat siinä vielä vähän apua niin tutustu tähän kirjaan.

Kirja sisältää paljon tärkeää perustietoa kaikesta ravintoon sekä yleisesti hyvinvointiin liittyen. Vaikka kyseessä on jonkinlainen ravinto-opas niin mukana on myös muita teemoja kuten liikunta, mieli, väsymys ja elämäntilanteet. Hyvä opas kokonaisvaltaisesti oppia niitä terveellisempiä valintoja. Vaikka kirja sisältää paljon tietoa niin se myös saa ajattelemaan asioita, pohtimaan sitä omaa elämää ja siihen vaikuttavia valintoja. Lisäksi kirjassa on reseptejä, tarinoita ihmisiltä sekä erilaisia tehtäviä joilla päästä eteenpäin omassa projektissa.

Kirjan ajatuksena on paneutua 80/20 ruokavalioon ja ajatusmalliin, jossa pyritään rennommin tekemään muutosta tuovia valintoja ilman laihdutuskuureja. Herkutellakin saa!

Kirja ei ehkä ole se paras mahdollinen sellaiselle, jolla on jo perusasiat tiedossa ja syöminen hyvin hallinnassa. Mutta tämä olisi loistava apu projektin aloittamiseen, uudelleen käyntiin laittoon sekä elämän eri osa-alueiden yhteensovittamiseen. Marika Venäläinen ja Mia Karlsson ovat pidempään tehneet työtä ihmisten hyvinvoinnin avuksi sekä resepteissä on ruokatoimittaja Mari Moilasen toteutusta. Tätä kirjaa on saatavilla nettikaupoista sekä kirjakaupoista, Prismasta. Lisäksi on olemassa suomenkielinen See how you eat -sovellus, siihen pääset tutustumaan lataamalla sen omaan puhelimeen Google Playsta tai App Storesta.

Kirja oli helppo lukea ja se sisälsi innostavia tehtäviä, hyviä ajatuksia oikean kestävän muutoksen tekemiseen sekä herkullisia reseptejä! Jos painit sen kanssa mitä se terveellisesti syöminen ja eläminen oikeasti voisi olla niin hanki tämä itsellesi.

c3.jpg

c

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s